InterviewsHistory

Welcome to our interview page. This page will let you get some insights of our club and of the person we are interviewing. Have fun reading it (English version after the French one). For previous interviews you can click here.
 
 

Interview with Joanne Rodesch

Top goalgetter of the women’s team

 

Interviewer: Joanne, depuis combien de temps joues-tu au handball et pourquoi as-tu commencé à jouer au handball?

Joanne: Je joue pour le HC Standard depuis trois ans, mais j’ai aussi joué à Mersch pendant un an quand j’avais 10 ans. Lorsque j’ai changé d’école, je n’ai pas pu continuer à pratiquer le parkour, un sport proposé dans mon ancienne école.

Interviewer: Comment as-tu atterri au HC Standard?

Joanne: Par une amie, Mara Reding, qui jouait aussi pour le HC Standard jusqu’à l’année dernière.

Interviewer: Qu’est-ce qui te plaît dans le handball?

Joanne: J’aime le handball parce que c’est un sport d’équipe et que c’est un sport de balle.

 

Interviewer: Tu es en dernière année d’école. Quelle école fréquentes-tu et quel est son lien avec le handball ? Quels sont, selon toi, les avantages de cette école par rapport à une école secondaire normale ?

Joanne: Je suis au lycée sportif. Dans cette école, on a la possibilité de suivre l’entraînement de la fédération pendant les heures de cours et de pratiquer un entraînement spécifique, comme par exemple la musculation ou l’entraînement d’endurance. L’avantage de cette école est que l’on peut également participer à des compétitions pendant les heures de cours. L’objectif du Sportlycée est de soutenir les élèves dans leur double carrière afin qu’ils obtiennent les meilleurs résultats, tant sur le plan scolaire que sportif. Contrairement à d’autres écoles, les élèves se concentrent sur leur sport et apprennent à bien s’organiser.

Interviewer: Tu vas étudier au prochain semestre d’hiver. Sais-tu déjà où tu vas aller et ce que tu vas étudier?

Joanne: Si tout se passe comme prévu, j’aimerais étudier l’enseignement européen au niveau primaire à Fribourg.

Interviewer: Comment vas-tu poursuivre ta carrière de handballeur pendant tes études?

Joanne: Arrêter le handball n’est pas une option pour moi. Je vais chercher un club proche de mon lieu d’études.

Interviewer: Tu es également un joueur de tennis passionné. Qu’est-ce que tu peux retirer personnellement du tennis pour ton jeu de handball et inversement ? Quelles sont les caractéristiques du handball qui peuvent être appliquées au tennis?

Joanne: Au tennis, on a besoin de la vitesse et des changements rapides dont on a également besoin au handball. Le service est très proche du tir, car on peut prendre l’élan. Grâce au handball, mon service s’est beaucoup amélioré, car il est devenu beaucoup plus rapide. 

Interviewer: Trouves-tu avantageux de ne pas pratiquer un seul sport mais d’être formé dans plusieurs?

Joanne: Oui, je pense que l’on peut apprendre beaucoup plus vite si l’on a pratiqué plusieurs sports. De nombreux sports font appel à des compétences similaires, c’est pourquoi il est très facile pour quelqu’un qui est bon dans plusieurs sports de s’adapter à un nouveau sport.

Interviewer: D’après des informations internes, tu peux atteindre un poids impressionnant de 100 kg en squat. Combien d’efforts et de travail cela demande-t-il pour y parvenir?

Joanne: Je fais de la musculation deux fois par semaine depuis la fin de la saison dernière. Il est très important de s’entraîner selon un plan d’entraînement, ce qui permet de constater de grands progrès en peu de temps. J’ai aussi beaucoup de plaisir à faire de la musculation, c’est pourquoi je suis presque toujours très motivé. 

 
 
 

Interviewer: Vous jouez dans une équipe internationale. D’où viennent vos joueuses et comment vous entendez-vous dans l’équipe ? Faut-il avoir peur de ne pas comprendre quelque chose?

Joanne: Certaines joueuses viennent de France, mais la plupart habitent et vivent au Luxembourg depuis longtemps. Nous parlons allemand, anglais, français et luxembourgeois à l’entraînement, l’anglais étant la langue que tout le monde comprend. Mais je trouve que la communication fonctionne très bien.

Interviewer: Quand on parle de la saison en cours, on remarque que tu fais partie des meilleures buteuses de l’AXA League ? Qu’est-ce que cela signifie pour toi?

Joanne: Cela me donne plus de confiance en moi et j’ose davantage aller tirer, ce qui m’a coûté beaucoup de courage au début. 

Interviewer: A quel point es-tu satisfait de la saison en cours? Dans quels domaines l’équipe féminine du HC Standard doit-elle s’améliorer et dans quels domaines es-tu satisfait?

Joanne: Le début de la saison a très bien commencé et tout le monde était vraiment motivé. Malheureusement, la motivation a un peu baissé ces dernières semaines. Bien sûr, je suis très déçu que nous ayons perdu le dernier match contre Esch. Mais nous devons aller de l’avant et nous préparer pour les prochains matches. Je trouve que nous avons grandi ensemble en tant qu’équipe et que nous avons appris à mieux nous connaître entre nous, dans le jeu et aussi en tant que personnes. A mon avis, nous devrions encore beaucoup changer d’attitude. Notre objectif devrait être de nous battre à chaque match, même si c’est très difficile d’être une équipe plutôt faible dans l’Axa League.

Interviewer: Quand on te voit jouer, on remarque que tu as un lancer très puissant. Tu t’es beaucoup amélioré en 1 contre 1 par rapport à la saison dernière et tu couvres désormais le centre de la défense. Dans l’ensemble, tu as connu un très bon développement au cours des 12 derniers mois, ce qui nous est confirmé par tous. Selon toi, pourquoi as-tu progressé de manière aussi remarquable? Dans quel domaine devrais-tu t’améliorer dans les mois à venir?

Joanne: Je pense que le temps de jeu important que j’ai chaque match me permet de bien me développer. Nous nous entraînons aussi souvent individuellement à l’entraînement. Comme j’ai commencé très tard, il me manque encore quelques bases, mais je les rattrape petit à petit avec l’aide de notre entraîneur, Jörg Tomaschek. L’entraînement de la fédération avec Adrian Stot me pousse également à aller de l’avant. Je dois encore beaucoup m’améliorer dans la reconnaissance du jeu. En outre, j’aimerais améliorer ma précision de tir, mon endurance et ma vitesse.

Interviewer: Entre-temps, il est devenu normal pour toi de recevoir des appels et des demandes d’autres équipes après chaque match, qui te proposent de changer. Quel effet cela fait-il d’être aussi convoité en AXA League?

Joanne: Cela me motive à m’améliorer. Le fait que je sois gauchère me donne un avantage sur les autres, car beaucoup d’équipes manquent de gauchers.

Interviewer: Les spectateurs rapportent que tu réalises à chaque fois un type de tresses différent sur tes cheveux, ce qui a pu être validé par des photos. Combien de temps dure une préparation de match typique pour toi? Celle-ci ne commence pas une heure avant le match?

Joanne: Mon amie et voisine Mara m’aide beaucoup avec mes tresses 😉 En général, une demi-heure avant de partir pour le match, je range tout, ainsi que les devoirs, la préparation des examens, Netflix ou autres, car je pense que l’on ne peut pas se concentrer aussi bien sur le jeu autrement.

Interviewer: Qui est, selon toi, ton plus grand fan?

Joanne: Mon plus grand fan est ma famille, qui vient me soutenir chaque week-end.

Interviewer: Le Luxembourg n’est pas un environnement facile pour réaliser ses objectifs sportifs en tant que jeune femme. La couverture médiatique dans le handball est en grande partie assurée par des équipes masculines et les sponsors potentiels ont aussi souvent l’impression de devoir soutenir une équipe masculine. Quelle est ton opinion à ce sujet?

Joanne: Il est vrai que le sport masculin en général attire davantage l’attention, mais c’est aussi parce que les spectateurs s’intéressent davantage au sport masculin. Néanmoins, je dois dire que cela dépend aussi toujours de l’équipe et de la performance.

Interviewer: Bien que tu sois toi-même très jeune, de nombreuses joueuses des équipes de jeunes voient en toi un modèle. Que leur donnerais-tu sur leur chemin?

Joanne: Même si c’est très fatigant de pratiquer l’école et le sport à un certain niveau, cela en vaut la peine. Si l’on a certains objectifs, on peut les atteindre si l’on a la volonté nécessaire. Cependant, il ne faut jamais oublier que cela doit rester un plaisir.

Interviewer: Pour conclure, que souhaiterais-tu (au niveau du handball) pour l’avenir? Quels sont tes prochains objectifs?

Joanne: Être une joueuse régulière dans les équipes favorites serait un grand objectif. Pouvoir jouer dans la première équipe à l’étranger serait aussi un rêve. J’essaie de progresser pas à pas et je verrai à la fin jusqu’où cela m’a menée.

 
Interviewer: Merci beaucoup Joanne!
 
——————
English version
 

Interviewer: Joanne, how long have you been playing handball and why did you start playing handball?

Joanne: I have been playing for HC Standard for three years, but when I was 10 I also played for one year in Mersch. When I changed schools I couldn’t continue the sport Parkour, which was offered in my old school, so I looked for another sport and since handball has always interested me I chose it.

Interviewer: How did you end up at HC Standard?

Joanne: Through a friend, Mara Reding, who also played for HC Standard until last year.

Interviewer: What do you like about the sport of handball?

Joanne: I like handball because it is a team sport and it is a ball sport.

 

Interviewer: You are in your last year of school. Which school do you attend and how is it related to handball? In your opinion, what are the advantages of this school compared to a normal high school?

Joanne: I am in the Sportlycée. In this school you have the opportunity to attend the federation training during school hours and to practice specific training, such as strength training or endurance training. The advantage of this school is that you can also participate in competitions during school hours. The goal of the Sportlycée is to support the students in their dual career, so that they can achieve the best results in school as well as in sports. Unlike other schools, the students are focused on their sport and learn to organize themselves well.

Interviewer: You are going to study in the coming winter semester. Do you already know where you will go and what you will study?

Joanne: If everything goes according to plan, I would like to study European studies in primary education in Freiburg.

Interviewer: How will you continue your handball career during college?

Joanne: Quitting handball is not an option for me. I will look for a club that is close to where I study.

Interviewer: You’re also passionate about tennis. What can you personally take from tennis for your handball game and vice versa? What are the handball characteristics that are applicable in tennis?

Joanne: In tennis you need the speed and quick changes that you also need in handball. The serve is very close to the shot because you can take the momentum with you. Through handball, my serve has improved a lot, because it’s become much faster.

Interviewer: Do you find it beneficial to be trained in several sports rather than just one?

Joanne: Yes, I believe that you can learn much faster if you have played several sports. Many sports require similar skills, which is why it is very easy for someone who is good at several sports to find their way around a new sport.

Interviewer: According to insider information, you can do an impressive 100kg squat. How much effort and work does it take to achieve that?

Joanne:I’ve been doing strength training twice a week since the end of last season. It’s very important to train according to a training plan, which allows you to notice great progress after a short time. But it’s also a lot of fun, which is why I almost always get very well motivated.

Interviewer: You play in an international team. Where do your players come from and how do you communicate within the team? Do you have to be afraid that you can’t understand something?

Joanne: Some of the players come from France, but most of them have been living in Luxembourg for a long time. We speak German, English, French and Luxembourgish at the training sessions, with English being the language that everyone understands. But I find that the communication works very well.

 

Interviewer: Talking about the current season, do you notice that you are one of the top scorers in the AXA League? What does that mean to you?

Joanne: It gives me more self-confidence and I also dare to go shooting more because of it, which cost me a lot of overcoming at the beginning.

Interviewer: How satisfied are you with the current season? In which areas does the HC Standard women’s team need to improve, and which are you satisfied with?

Joanne: At the beginning of the season it started very well and everyone was really motivated. Unfortunately, the motivation has waned a bit in the last few weeks. Of course, I’m very disappointed that we lost the last game against Esch. But we have to look ahead and prepare for the upcoming games. I think that we have grown together as a team and have gotten to know each other better, in the game and also as people. In my opinion, we still need to change a lot in our attitude. Our goal should be to fight through every game, even if it is very difficult as a rather weaker team in the Axa League.

Interviewer: Watching you play, it’s obvious that you have a very strong throw. You have improved a lot in the 1-on-1 compared to last season and you now cover in the defensive center. All in all, you have developed very well during the last 12 months, which is confirmed by all sides. Why do you think you have developed so well? In which area do you think you should improve in the coming months?

Joanne: I think that the amount of playing time I get every match gives me the opportunity to develop well. Also in training we often train individually. Because I started very late, I am still missing some basics, but with the help of our coach, Jörg Tomaschek, I am gradually catching up. The federation training with Adrian Stot also pushes me additionally. I still have to improve a lot in the recognition of the game. In addition, I would like to improve my aiming accuracy and my endurance and speed.

Interviewer: By now, it’s normal for you to get calls and inquiries from other teams after every game suggesting you transfer. How does it feel to be so sought after in the AXA League?

Joanne: It motivates me to get better. Being left-handed gives me an advantage over others because many teams lack left-handed players.

Interviewer: Viewers report that you braid your hair a different way each time, which could be validated by photos. How long does a typical game preparation take for you? This will not start an hour before the game?

Joanne: My friend and neighbor Mara is very helpful with my braids. 😉 Usually I put everything away half an hour before leaving for the game, as well as homework, exam preparation, Netflix or anything else, because I think that otherwise you can not concentrate so well on game.

Interviewer: Who do you think is your biggest fan?

Joanne: My biggest fan is my family, who comes to support me every weekend.

Interviewer: Luxembourg is not an easy environment to fulfill one’s athletic goals as a young woman. Media presence in handball is mostly covered by men’s teams and potential sponsors often have the impression that they have to support a men’s team. What is your opinion on this?

Joanne: The fact is that men’s sports generally get more attention, but that’s also because spectators are more interested in men’s sports. Still, I have to say that it always depends on the team and the performance.

Interviewer: Many players in the youth teams see you as a role model, even though you are still very young yourself. What would you give them to take with them on their way?

Joanne: Even if it is very exhausting to perform school and sports at a certain level, it is worth it. If you have certain goals, you can achieve them if you have the necessary willpower. Nevertheless, one should never forget that it should be fun.

Interviewer: Finally, what would you wish for the future (in terms of handball)? What are your next goals?

Joanne: To be a regular player in the favored teams would be a great goal. To be able to play in the first team abroad would also be a dream. I try to develop myself step by step and see at the end for how far it was enough.

 
Interviewer: Thanks a lot Joanne!
 

—————————

Welcome to our interview page. This page will let you get some insights of our club and of the person we are interviewing. Have fun reading it (English version after the French one).
 

Interview with Yannick Colas

Coach of the U13 and U15 boys, sports director of HC Standard

Interviewer: Yannick, tu as rejoint le Standard HC il y a plus de 3 ans. Qu’est-ce qui a changé au cours de ces trois années (qui peuvent être longues dans le sport)?

Yannick: Les seniors masculins ont accédé à la 1ère division, de plus en plus de licenciés chez les jeunes, une belle fierté d’évolution.

Interviewer: Tu as été l’entraîneur de l’équipe senior féminine il y a 2 ans et l’année dernière tu as été l’entraîneur de l’équipe senior masculine pendant quelques mois. Quelle est la différence entre le coaching?

Yannick: On ressent lors des coachings masculins un grand investissement et plus de responsabilités, alors que chez les dames le handball n’est pas une priorité absolue bien qu’elles soient tout de même très investies. En terme de coaching, chez les hommes le coaching est plus direct, alors que chez les dames l’entraînement est plus doux.

Interviewer: Tu es également le directeur sportif du club et donc également responsable de l’orientation sportive du club. Selon toi, quelles sont les prochaines étapes pour le club – dans le domaine des jeunes ainsi que dans le domaine des seniors?

Yannick: La formation des jeunes est impérative et passe en priorité, afin de permettre la pérénité du club. Pour les seniors (hommes et dames) l’objectif est de maintenir la 1ère division.

 

Interviewer: Quel est l’objectif de nos équipes seniors cette année et pouvons-nous l’atteindre?

Yannick: L’objectif est donc de se maitenir en 1ère division, il va être difficile à atteindre sans un grand investissement de nos joueurs et joueuses, mais il est tout à fait atteignable!

Interviewer: Tu as une longue carrière d’entraîneur et de joueur derrière toi. Peux-tu nous nommer tes principales stations de handball au cours de cette période ? Quel a été ton point culminant?

Yannick: J’ai eu l’occasion d’être l’entraîneur d’une équipe de France PTT, ce qui fut pour moi très enrichissant, mais si je dois parler sincèrement de l’expérience qui m’a le plus apporté c’était lors de mon poste d’entraîneur des PTT METZ en 1ère division. J’ai eu énormement de plaisir à cotoyer des joueurs de très haut niveau, j’ai du me remettre en cause régulièrement ce qui m’a permis de progresser, d’évoluer et de m’améliorer. Bien que mes autres experiences furent très positives, je pense nottament à Dudelange, Hayange, Marly, Bar-le-Duc …. Je suis très fier et reconnaissant de ma carrière.

Interviewer: Actuellement, tu entraînes les garçons U15 et U13 ainsi que les Hommes 2. Quelle est la saison pour ces trois équipes jusqu’à présent? Que penses-tu qu’ils pourraient atteindre à la fin de la saison?

Yannick: Jusqu’à présent toutes mes équipes restent invaincues, nous n’avons peut-être pas encore recontrés les équipes les plus performantes. L’objectif premier pour moi reste que mes joueurs se fassent plaisir, apprécient les moments et progressent. Nous espérons une participation à la coupe du Luxembourg pour toutes mes équipes.

Interviewer: Yannick, qu’est-ce que tu fais quand il n’y a pas de match ou d’entraînement de handball?

Yannick: Je profite en famille, je cuisine beaucoup car c’est également une de mes passions. Je pratique le tennis et j’apprecie ma vie au Luxembourg. 

Interviewer: Tu as vu beaucoup de joueurs au cours de ta carrière. Quelles sont selon toi les attributs les plus importants qu’un joueur de handball doit avoir?

Yannick: Selon moi les qualités indispensables à un grand joueur de handball, sans prendre en compte les qualités physiques, sont : l’intelligence et sa capacité de remise en question. Au handball comme dans la vie rien n’est jamais acquis.

Interviewer: Sur quoi penses-tu qu’un jeune joueur devrait se concentrer ? As-tu des conseils pour nos jeunes joueurs?

Yannick: Les jeunes joueurs doivent développer leurs capacités physiques et surtout mentales, ils doivent se forger, accepter l’échec afin d’en tirer les leçons nécessaires pour leur progression. 

 
 
 

Interviewer: Quel est ton joueur de handball préféré et pourquoi?

Yannick: Selon moi de beaux exemples de joueurs incarnant parfaitement les valeurs du handball et aux carrières exemplaires sont Jackson Richardson et Nikola Karabatic.

Interviewer: Quelles sont tes prochaines objectifs au handball?

Yannick: Continuer à m’épanouir, à transmettre, à former, et dans quelques années me reposer !! 

 
Interviewer: Merci beaucoup Yannick!
 
——————
English version
 

Interviewer: Yannick, you joined the HC Standard more than 3 years ago. What changed during these three years (which can be a long time period in sports)?

Yannick: The senior men have reached the 1st division, we have more and more licenses among the young, and I am very proud of the evolution during the previous years.

Interviewer: You were the coach of the women senior team 2 years ago and last year you were the coach of the men senior team for some month. What is the difference in coaching them?

Yannick: We feel during men’s coaching a great investment and more responsibility, while for women handball is not an absolute priority although they are still very invested. In terms of coaching, for men the coaching is more direct, while for women the training is milder.

Interviewer: You are also the sports director of the club and therefore also responsible for the sporty orientation of the club. In your opinion what are the next steps for the club – in the youth area as well as in the senior area?

Yannick: The training of young people is imperative and takes priority, in order to allow the sustainability of the club. For seniors (men and women) the objective is to maintain the 1st division.

 

Interviewer: What is the target of our senior teams this year and can we achieve it?

Yannick: The objective is therefore to stay in the 1st division, it will be difficult to achieve without a great investment from our players, but it is quite achievable!

Interviewer: You have a long carreer in coaching and playing behind you. Can you name us your main handball stations through that time period? What was your highlight?

Yannick: I had the opportunity to be the coach of a France PTT team, which was very enriching for me, but if I have to speak sincerely about the experience that brought me the most it was during my post as coach of PTT METZ in 1st division. I had a lot of fun rubbing shoulders with top-level players, I had to question myself regularly which allowed me to progress, evolve and improve. Although my other experiences were very positive, I am thinking in particular of Dudelange, Hayange, Marly, Bar-le-Duc …. I am very proud and grateful of my career.

Interviewer: Currently you are coaching the U15 and U13 boys. How is the saison for these two teams so far? What do you think they could reach at the end of the saison?

Yannick: So far all my teams remain unbeaten, but we may not have met the best performing teams yet. The main objective for me remains that my players have fun, appreciate the moments and progress. We hope to participate in the Luxembourg Cup for all my teams.

Interviewer: Yannick, what are you doing when there is no handball game or training?

Yannick:I enjoy spnding time with my family, I cook a lot because it is also one of my passions. I play tennis and enjoy my life in Luxembourg.

 

Interviewer: You have seen a lot of players through your career. What are according to you the most important attributes a handball player has to have?

Yannick: In my opinion, the essential qualities of a great handball player, without taking physical qualities into account, are: intelligence and his ability to question. In handball as in life, nothing is ever taken for granted.

Interviewer: On what do you think a young player should focus on? Do you have some tips for our young players?

Yannick:Young players must develop their physical and especially mental capacities, they must forge themselves, accept failure in order to learn the lessons necessary for their progress.

Interviewer: Who is your favorite handball player and why?

Yannick:In my opinion fine examples of players who perfectly embody the values ​​of handball and with exemplary careers are Jackson Richardson and Nikola Karabatic.

 

Interviewer: What are your next targets in handball?

Yannick: To continue to develop, to transmit, to train, and in a few years to rest !!


 

Interview with Steve Marssard-Chenet

Captain of the men’s team and coach of the U17 boys

Interviewer: Steve, tu as rejoint le HC Standard avant la saison 2020/21. Quelle est ton impression du club après 1,5 ans ?

Steve: J’ai rejoins le club après une mésaventure avec mon club précédent dû au COVID . C’est grâce à Simon Gallego que je suis venu au Standard , j’ai joué avec son frère quand j’étais à Nîmes et il m’avait proposé de rejoindre l’équipe quand je n’avais plus de club . 

Au final après 1 an et demi je ne regrette pas , cela m’a permis d’avoir plus de responsabilité et de liberté dans mon jeu . Au-delà du groupe qui je trouve a un gros potentiel , Standard est comme une grande famille, c’est convivial et c’est ça qui m’a donné envie de rester la saison suivante. 

Interviewer: Comment ça se passe pour l’équipe masculine ? Après avoir raté l’objectif du championnat, quels sont les objectifs pour le reste de la saison ?

Steve: Malheureusement nous avons perdu contre Mersch mais sinon la saison a bien commencé, même si cela va être difficile nous pouvons toujours nous qualifier en play-off donc il faut continuer à se battre. 

Interviewer: Comment as-tu commencé à jouer au handball ?

Steve: J’ai commencé le Hand à l’âge de 6 ans , j’étais un enfant hyper actif du coup mes parents m’ont fait essayer tous les sports . Au final j’ai continué par ce que c’était le seul sport où j’étais bon 🤣!

Interviewer: Peux-tu nous donner un aperçu de ta carrière dans le handball jusqu’à présent?

Steve: J’ai un peu traversé toute la France , j’ai commencé à jouer à Nîmes en première division pendant 4 saisons ensuite je suis parti à Cherbourg où j’ai joué 4 saisons aussi , puis Vernon , Billère et ensuite c’est Nikola Malesevic ( coach de Dudelange avec qui j’ai joué à Nîmes ) qui m’a contacté pour rejoindre Dudelange.

Interviewer: Jusqu’à présent, quel a été ton moment fort dans le handball?

Steve: Mon moment le plus fort au niveau du Hand il y en a pleins mais je dirais mon titre de champion de France de 2 ième Division avec Nîmes ( nous étions redescendu suite à une saison compliquée et l’année suivante nous avons tout gagné pour remonter direct ) j’étais jeune et j’étais dans mon club de formation. 

Interviewer: Quelle est ta routine un jour de match? Que fais-tu un week-end quand il n’y a pas de match de handball?

Steve: Bien entendu j’ai une routine , j’essaye de faire le minimum d’activité le jour du match , la sieste traditionnelle et je mange en règle générale toujours la même chose et ma journée est très organisée. Depuis que je joue au Hand c’est toujours la même routine 🤣! 

Interviewer: Tu es devenu l’entraîneur des garçons U17 il y a quelques mois. Comment ça se passe avec eux? Quels sont tes objectifs pour cette saison?

Steve:Je suis très content d’être le coach des U17 ça ce passe bien et ils sont à l’écoute . Il y a un gros potentiel dans l’équipe et si on travaille bien on peut faire de bonnes choses! 

Mes objectifs sont bien entendu d’avoir des résultats et de gagner le plus de matchs possibles. 

Mais surtout que les joueurs se développent mentalement, physiquement ainsi qu’au niveau du Handball. En espérant peut-être que certains puissent jouer un jour dans l’équipe Hommes 1! 

Interviewer: Que veux-tu dire aux jeunes joueurs ? Sur quoi doivent-ils se concentrer?

Steve: J’ai envie de dire aux  jeunes, que si ils ont envie et qu’ils sont motivés pour pouvoir espérer un jour jouer en AXA League il faut être exigeant envers soi-même. En France, il y a une expression “on a rien, sans rien” et en gros ça veut dire qu’il faut se donner les moyens pour pouvoir atteindre ses objectifs! 

Interviewer: Dans quel autre sport êtes-tu bon ? Dans lequel es-tu vraiment mauvais?

Steve: Je pense que je suis pas mauvais dans tous les autres sports. Mais à mon avis je suis très mauvais au volley pourtant j’adore ce sport 🤣.

Interviewer: Beaucoup de gens te considère comme l’un des meilleurs joueurs qui ont joué pour le club. Pour les jeunes joueurs, tu es un idole . Comment te sens-tu avec ça? Est-ce aussi une sorte de pression à laquelle tu dois faire face?

Steve: Cela fait plus de 10 ans que je joue au Hand , il n’y a pas de pression. Je dois avoir un niveau de jeu minimum à la hauteur des attentes du coach. 

Meilleur joueur je ne sais pas mais en tout cas je donnerai tout pour représenter au mieux le club et montrer à la ligue que Standard a sa place parmit l’élite! 

 
 

Interviewer: Quel est ton joueur de handball préféré et pourquoi?

Steve: Mon joueur de Hand préféré est un ailier, Dibirov. Il a une gamme de tirs remarquables, capable de tirer dans toutes les situations, rapide et percutant tout en étant très malin. C’est ce genre de joueur que j’aime regarder , pas forcément un physique impressionnant mais il joue avec sa tête et ses qualités!

Interviewer: Quelles sont tes prochaines objectifs au handball?

Steve: Bien entendu au niveau collectif gagner le plus de match possible avec l’équipe tout en prenant du plaisir tous ensemble. 

Et personnellement tout donner pour être le meilleur à mon poste! 

 
Interviewer: Merci beaucoup Steve!
 
——————
English version
 

Interviewer: Steve, you joined the HC Standard before the saison 2020/21. What is your impression of the club after 1,5 years?

Steve: I joined the club after a mishap with my previous club due to COVID. It was thanks to Simon Gallego, I played with his brother when I was in Nîmes and he offered me to join the team when I no longer had a club.

In the end after 1 and a half years I don’t regret it, it allowed me to have more responsibility and freedom in my game. Beyond the group which I find has great potential, Standard is like a big family, it’s friendly and that’s what made me want to stay the following season.

Interviewer: How is it going for the men team? After having missed the championship round what are the targets for the rest of the saison?

Steve: Unfortunately we lost against Mersch but otherwise the season started well, even if it will be difficult we can still qualify for the upper play off so we have to keep going.

Interviewer: How did you start with playing handball?

Steve: I started playing Handball at the age of 6, I was a hyper active child, so my parents made me try all sports. In the end I continued because it was the only sport where I was good 🤣!

 

Interviewer: Can you give us an overview about your handball carreer so far?

Steve: I crossed all of France a bit, I started playing in Nimes in the first division for 4 seasons then I went to Cherbourg where I played 4 seasons too, then Vernon, Billère and then it was Nikola Malesevic (Dudelange coach with whom I played in Nîmes) who contacted me to join Dudelange.

Interviewer: So far, what was your highlight in handball?

Steve: There were several highlights during my carreer, but I would single out my title of French champions of 2nd divisions with Nîmes (we had come down after a complicated season and the following year we all won for go up direct). I was young and it was in my youth club.

Interviewer: What is your routine on a game day? What do you do on a weekend when there is no handball game?

Steve: Of course I have a routine, I try to do as little activities as possible on match day, the traditional nap and I usually always eat the same thing and my day is very organized. Since I’ve been playing Handball it’s always the same 🤣! 

Interviewer: You became the coach of the U17 boys some month ago. How is it going with them? What are your targets for this saison?

Steve: I’m very happy to be the coach of the u17s, it’s going well and they are listening to it. There is a lot of potential in the team and if we work well we can do good things!

My goals are of course to have results and win as many matches as possible.

But especially that the players develop mentally as well as physically to reach the next Handball level. I hope that some can play in the first team one day!

 

Interviewer: What do you want to tell young players? On what should they focus?

Steve: I want to tell young people that if they want and are motivated to be able to hope to play in the AXA league one day, you have to be demanding to yourself. In France, there is an expression “we have nothing, without anything” and basically that means that you have to give yourself the means to be able to achieve your goals!

Interviewer: In which other sport are you good? In which one are you really bad?

Steve: I think I’m not bad at all other sports. But in my opinion I’m very bad at volleyball yet I love it in the meantime 🤣.

Interviewer: Many people consider you as one of the best players that have played for the club. For the young players you are a role model. How do you feel with that? Is it also a kind of pressure you have to deal with?

Steve: I’ve been playing Hand for over 10 years, there is no pressure. I must have a minimum level of play to meet the expectations of the coach. Best player, I don’t know but in any case I will give my all to represent the club better and show the league that Standard has a place among the elite!

 
 

Interviewer: Who is your favorite handball player and why?

Steve: My favorite Hand player is a winger, Dibirov. He has a remarkable range of shots, able to shoot in all situations, fast and punchy while being very clever. This is the kind of player I like to watch, not necessarily an impressive physique but he plays with his head and his qualities!

Interviewer: What are your next targets in handball?

Steve: Of course at the collective level win as many matches as possible with the team while having fun together.

And personally give everything to be the best in my job!

 
Interviewer: Merci beaucoup Steve!